Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Zespół Placówek Oświatowych nr 4 Zespół Placówek Oświatowych nr 4

Programowanie

Utworzono dnia 23.06.2017
Czcionka:

„Pilotażowe wdrożenie programowania w roku szkolnym 2016/17”

W bieżącym roku szkolnym realizowaliśmy na terenie naszej szkoły projekt edukacyjny mający na celu upowszechnienie nauki programowania w polskich szkołach podstawowych poprzez świadome wykorzystywanie nowoczesnych technologii. Projekt rozszerza treści programowe wynikające z nowej podstawy programowej, zgodnie z którą programowanie stanowi ważny element procesu nauczania. Przy realizacji innowacji zostały wykorzystane nowoczesne metody efektywnej nauki.

Nauczycielka matematyki, informatyki i techniki pani Małgorzata Sabatowska napisała autorski program nauczania pt. „Programuję” w celu realizacji tego zadania.

Pilotażowym projektem objęto grupę uczniów z klas pierwszych i czwartych, prowadząc z nimi cykl cotygodniowych godzinnych zajęć. W sumie odbyło się 68 godzin zajęć. Systematycznie na zajęcia uczęszczało 24 uczniów (12 z kl.I i 12 z kl. IV). Celem zajęć było rozwijanie zainteresowań uczniów w zakresie programowania, przygotowanie uczniów do świadomego, celowego wykorzystania możliwości komputerów do tworzenia przez dziecko własnych gier, czy programów. Nauka programowania jest ściśle powiązana z rozwojem umiejętności logicznego myślenia i tę właśnie umiejętność dzieci rozwijały pracując nie tylko z tabletem, czy komputerem, ale również układając układanki, puzzle 3D, klocki przestrzenne, grając w gry logiczne, tworząc ciągi klocków, czy też porządkując kolejne wydarzenia historyjek obrazkowych w logiczną całość. Rozwijały umiejętność współpracy pracując w zespołach kilkuosobowych, tworzyły logiczne instrukcje i procedury dotyczące codziennych czynności (np. wykonania zabawki z rurki od papieru toaletowego i sznurka), tworzyły polecenia do osiągnięcia określonego celu, uczyły się planowania i przewidywania efektów swoich działań. Uczniowie „programowali” także bez użycia komputera w ramach „Kodowania na dywanie”. Było to m.in. układanie budowli z drewnianych oraz piankowych klocków według instrukcji (kodu), rozkładanie kubków na podstawie zaszyfrowanych instrukcji graficznych.Dzieci młodsze wykorzystywały program „Scratch Junior” przeznaczony dla najmłodszych korzystając z tabletu (oprogramowanie na androida). Nauczyły się tworzyć w programie własne postacie „Duszków” z wykorzystaniem dostępnych narzędzi, kopiować, przesuwać i obracać obiekty na „scenie”/ekranie, zmieniać i edytować tło sceny. Programowały kolejne ruchy postaci „Duszków”, a także zmiany tła i prezentowały swoje pomysły kolegom. Prace wzbudzały wiele emocji u kolegów, którzy radzili, co można ulepszyć, bądź poprawić, aby całość lepiej działała. Dzieci poznały także program „Scratch”, przeznaczony dla dzieci nieco starszych, bawiąc się i testując gotowe gry, stworzone przez starszych uczniów naszej szkoły.

Anna Znojek

Programowanie

Utworzono dnia 23.06.2017, 19:20

Innowacje pedagogiczne

Pogoda

Zegar

Kalendarium

Czerwiec 2020
Pon Wt Śr Czw Pt Sb Nie
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Imieniny